Meestal ben ik er hartstikke trots op en blij mee dat ik in Nederland woon. Maar gisteren kwam mijn dochter uit school en liet zeer verontwaardigd een pagina uit haar maatschappijleer boek zien.
De vergelijking in zorg tussen gedetineerden en demente bejaarden in een verpleegtehuis.
Gedetineerden Demente bejaarden
* 180 euro per dag * 137 euro per dag
* betalen niets * inkomstenafhankelijke bijdrage
uitkering stopgezet en eigen bijdrage "opeten"
* 43 uur per week activit- * 1 uur activiteit per week
eiten buiten cel
* 1 bewaker op 2,2 gedetin. * 1 verzorgende op 3,3 bejaarde
* 1 uur per week geestelijke * geen geestelijke bijstand
verzorging
* cel is 11,50 m2 * Kamer is 12 m2
* overlegorgaan gevangen * Clientenraad

Dit maakt me toch wel enigszins droevig. Je kunt natuurlijk zeggen aan die demente bejaarden hebben we niets meer en ze weten het toch niet, terwijl de gedetineerden straks weer iemand kunnen verkrachten, beroven of en dat zou helemaal tof zijn iemand vermoorden maar toch.....
En dan hebben we het hier ook nog over demente bejaarden de zorg voor onze geestelijk goede ouderen is de zorg nog beroerder. Dit maakt me er toch minder trots op een Nederlander te zijn.
Enige lichtpuntje in deze zaak is dat mijn dochter zeer geschokt was door deze cijfers en ik dus toch iets goed heb gedaan.
Het staatje is tijdens het intypen mooier maar jullie snappen het wel

3 reacties:

BadBunny zei

Dat is inderdaad zeer zeer zeer droevig gesteld hier in NL. Tja, ik weet wel een goedkope oplossing voor gestoorde misdadigers...maar ja, dat hoor ik niet te zeggen en dus hou ik wijselijk mijn mond.

Mijn dagboek zei

als je in de cel zit ben je altijd beter af. die krengen krijgen alles voor elkaar . terwijl de ouderen kunnen verrekken. de staat zit krom in elkaar hoor. maar je dochter staat met beide benen op de grond en dat is iets om heel blij om tezijn. die komt er wel . gr mij

Anoniem zei

ja en het feit dat 90 procent van de gedetineerden ook nog van buitenlandse afkomst is stemt mij nog droeviger
wil niet racistisch overkomen maar dit is een vaststaand feit.